Turboladdare vs överladdning

Turboladdare och överladdning med kompressor kan ibland förväxlas. Det händer ofta att man tror att det är samma sak. Det finns dock några viktiga skillnader som gör att de hamnar i helt olika fack inom motortekniken.

Turboaggregat och Kompressorer: Induktion

Innan vi diskuterar skillnaderna kan det vara bra att veta vilka likheter som finns mellan turboaggregat och kompressorer ur teknisk synpunkt. Både turboaggregat och överladdare är drivna induktionssystem. Båda system använder kompressorer för att trycka in komprimerad luft i motorn. Den komprimerade luften innehåller mer syre, vilket ger en ökad förbränningseffekt i motorn.

Den huvudsakliga skillnaden mellan systemen är hur de drivs. I ett turboaggregat används motorns avgaser för att driva en turbin och en kompressorfläkt. Däremot drivs en kompressor mekaniskt av motorn – en remskiva driver kompressorfläkten via en utväxling.

Turboaggregat har fått ett ny tillämpning i moderna motorer

De är mest kända för sin användning i högpresterande bilar och tävlingsbilar och såväl turboaggregat som kompressorer kan öka motorernas effekt betydligt. Endast turboaggregaten har dock på senare tid vunnit framgångar på de stora volymmarknaderna och används numera av de stora biltillverkarna på grund av sina bränsleekonomiska fördelar.

Även om kompressortekniken fortfarande är aktuell i bilindustrin, spelar den ingen betydande roll i branschens fokuserande på bränsleekonomi. Det främsta skälet att använda kompressor är att öka motoreffekten. Oavsett hur de används skapar turboaggregat och kompressorer extrema driftförhållanden vilket innebär högre krav på motoroljan. Den avancerade, helsyntetiska motoroljan Mobil 1™ ger beprövade prestanda för de tuffaste driftsförhållandena. Det är därför biltillverkare med berömda turbomotorer (t.ex. Mercedes-AMG, Porsche) och med kompressor försedda motorer (t.ex. Corvette) använder Mobil 1-olja för fabriksfyllning för vissa av sina bilmodeller.